راز و رمز اين همه فضيلت و شرافت


نخستين پناهگاهي كه آفريدگار جهان ، پيش از آفرينش جهانيان ، براي انسانها ، به عنوان كانون هدايت و منبع كرامت قرار داده كعبه مكرمه در مكه معظمه است ، چنانكه منطق وحي به صراحت بر آن دلالت دارد :



( اِنَّ اَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنّاسِ ، لَلَّذي بِبَكَّهَ مُبارَكاً وَ هُدًي لِلْعالَمينَ ) .



<نخستين خانه اي كه براي انسانها وضع شده ، همانا خانه ايست در مكّه ، كه مبارك و هدايت است براي جهانيان > .(1)



اركان كعبه به دست آدم صفيّ الله , نوح نبيّ الله و ابراهيم خليل الله مستحكم گرديد ، همه بندگان الهي براي حضور در اين كانون توحيد ، توسّط قهرمان توحيد ، حضرت ابراهيم خليل فرا خوانده شدند .



قرنها گذشت و عصرها سپري شد ، ولي هنوز كسي نمي دانست كه اين همه شرافت و فضيلت براي چيست ؟ تا روزي كه ولي خدا در خانه خدا چشم به جهان گشود و از راز و رمز اين شرافت و قداست پرده برداشت .



ولادت خانه زاد خدا در درون خانه خدا ، (2) براي جهانيان روشن ساخت كه چرا كعبه قبله شده و چرا همه بندگان خدا بايد به هنگام عبادت خدا به اين نقطه متوجّه شوند .



روايات فراواني از رسول گرامي اسلام ، امير مومنان و ديگر امامان نور _ صلوات الله و سلامه عليهم اجمعين _ در فضيلت ، قداست و شرافت سرزمين < قم> روايت شده ، راويان اخبار و ناقلان آثار ، آنها را نقل كرده اند و محدثان و مورخان آنها را در مجامع حديثي و منابع تاريخي خود درج كرده اند . .(3)



ولي راز و رمز اينهمه فضيلت و شرافت هنگامي معلوم شد كه پاره تن پيامبر ، شفيعه روز محشر ، دخت گرامي موسي بن جعفر (ع) ، در اين سرزمين مقدس پاي نهاد و پس از اندك مدتي ستاره عمرش در افق اين شهر افول كرد و براي هميشه اين سرزمين را كانون شرفها و فضيلتها ساخت و پرده از قداست آن برداشت .



شهر < كُم > (4) درميان بلاد ايران < گم > بود ، و تشريف فرمايي < نگين قم > به اين سرزمين موجب شد كه ياد و نام اين شهر بر فراز همه شهرهاي ايران و جهان بدرخشد و با قامتي استوار در طول قرون و اعصار تجلي كند و آوازه اش در سرتاسر جهان طنين انداز شود.



از نخستين روزي كه پاره تن پيامبر (ص) در اين سرزمين به خاك سپرده شد ، اينجا كانون نور ، مشعل هدايت و كشتي نجات گرديد ، هزاران محدث در عصر ائمه عليهم السلام از اين سرزمين برخاستند و ا شعه تابناك معارف اهلبيت را براي قرون آتيه نگهداري كردند . و از تعبير امام عليه السلام كه فرمود :



< لَوْلاَ الْقُمِيّونَ لَضاعَ الّدينُ > : < اگر قمي ها نبودند دين تباه مي شد > ، (5) استفاده مي شود كه محدثان قم نقش مهمي در حفظ احاديث اسلامي داشتند .



اين شهر مقدس از بدو ورود كريمه اهلبيت ، هرگز از علماي رباني و زعماي ديني خالي نشده ، جز اينكه در قرون مختلف از جهت كميت و كيفيت متفاوت بوده است .



در حدود 60 سال پيش ، پايه هاي مستحكم حوزه علميه قم به دست با كفايت اسوه تقوا و فضيلت ، اسطوره صلابت و استقامت ، مثل اعلاي درايت و كياست ، حضرت آيت الله العظمي آقاي حاج شيخ عبدالكريم حائري ( قدس سره ) در كنار بارگاه ملكوتي اين بضعه الرسول و قره علين البتول تأسيس ، و به دست ديگر زعماي دين و مراجع تقليد شكوفاتر گرديد و امروزه به عنوان بزرگترين آكادمي علمي جهان تشيع بر تارك همه حوزه هاي علمي و مراكز ديني مي درخشد و هزاران دانش پژوه را از همه قاره هاي جهان در خود جاي داده ، گلبانگ توحيد و آواي روح بخش معارف خاندان عصمت و طهارت را در سرتاسر جهان منتشر مي سازد ، به حديث شريف امام به حق ناطق حضتر امام جعفر صادق عليه السلام عينيت داده كه فرمود :



< فَيَفيضُ الْعِلْمُ مِنْها اِلي سائِرِ الْبُلْدانِ ، فِي الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبٍِ > .



در آن ايام علم از اين شهر ، به همه شهرها در شرق و غرب جهان ، سرازير مي شود . (6)



نخستين جلوه اي كه از اشعه تابناك قم در تاريخ ثبت شده ، جلوه ايست كه در شب معراج براي رسول گرامي اسلام تجلي نمود و موجب شد كه پيامبر اكرم (ص) از پيك وحي ، جبرئيل امين ، پرسيد :



اينجا كجاست ؟



پيك وحي در پاسخ گفت :



< بُقْعَهُ شيعَتِكَ وَ شيعَهِ وَصِيِّكَ عَلِيّ > .



اينجا سرزمين شيعيان شما و شيعيان وصي شما علي عليه السلام است . (7)



دومين گزارش نور پيرامون سرزمين قم ، از اميرمومنان مولاي متقيان حضرت علي عليه اسلام است كه در روزگار كهن ، روزي كه اهالي منطقه ، كلاً از پيروان زرتشت بودند ، از ورود حضرت بقيه الله _ ارواحنا فداه _ به اين سرزمين خبر داده، از فراخواني آن حضرت ملل جهان را به آيين توحيد و گرد آمدن خلايق در شهر قم به تفصيل سخن گفته ، در پايان مي افزايد :



< اي پسر يماني ! اين سرزمين مقدس است و از همه لوثها پاك است ..... > .



< عمارت آن هفت فرسنگ در هشت فرسنگ باشد ، رايت وي بر اين كوه سفيد بزنند ، به نزد دهي كهن ، كه جنب < مسجد > است ، كه قصر مجوس است و آن را < جمكران > خوانند ...> . (8)



اين حديث را صاحب < خلاصه البلدان > از كتاب < مونس الحزين > شيخ صدوق روايت كرده است . (9)



سومين گزارشي كه به طور صريح از راز و رمز اين همه فضيلت و قداست پرده برداشته ، از امام به حق ناطق ، جعفر صادق عليه السلام است كه فرمود :



< تُقْبَضُ فيها اِمْرَأَهُ هِيَ مِنْ وُلْدي ، وَاسْمُها فاطِمَهُ بِنْتُ مُوسي ، تَدْخُلُ بِشَفاعَتِها شيعَتُنَا الْجَنَّهَ بِاَجْمَعِهِمْ > :



<بانوئي از نسل من به نام فاطمه دختر موسي در آنجا ( قم ) رحلت مي كند كه همه شيعيان ما با شفاعت او وارد بهشت مي شوند. (10)



جالب توجه اين است كه راوي حديث مي گويد : در زماني كه امام صادق عليه السلام اين سخن را فرمود ، امام موسي كاظم عليه السلام هنوز در شكم مادرش قرار نگرفته بود و مادرش به او حامله نگشته بود . (11)



آنگاه دست تقدير اين گل محمدي ، شكوه علوي ، عصمت فاطمي ، نور حسني ، فروغ حسيني ، بضعه كاظمي ، اختِ رضوي و بي بيِ تقوي را از مدينه به ساوه و از ساوه به قم آورد و نگين درخشان ايران را در سرزمين قم جاويد ساخت و راز و رمز شرافت و قداست اين سرزمين را در طول قرون و اعصار آشكار نمود .



آنگاه امام هشتم براي توجه دادن شيعيان به مقام شامخ خواهر گرامي اش به سعد بن سعد احوص فرمود :



< اي سعد ما را در نزد شما قبري هست > .



عرض كرد : قبر فاطمه دخت موسي بن جعفر عليهما السلام نزد ما هست . فرمود :



< مَنْ زارَها فَلَهُ الْجَنَّهُ > :



< هركس او را زيارت كند بهشت از آنِ اوست > .



و به نقلي فرمود :



< مَنْ زارَها هُوَ مِنْ اَهْلِ الْجَنَّهِ > .



< هر كس او را زيارت كند ، ا هل بهشت مي باشد > . (12)



امام جواد عليه السلام نيز در همين رابطه فرمود :



< مَنْ زارَ قَبْرَ عَمَّتي بِقُمْ فَلَهُ الْجَنَّهُ > :



< هر كس قبر عمه ا م را در قم زيارت كند بهشت از آنِ اوست > . (13)



در تشرفات ، مكاشفات و منامات صادقه ، خورشيد فروزان جهان هستي ، حضرت بقيه الله _ ارواحنا فداه _ فراوان ديده شده كه از افق قم طالع گشته ، به صحن و سراي عمه بزرگوارش گام نهاده و با عمه مظلومه اش به راز و نياز پرداخته است . (14)



بر اين اساس شيعيان شيفته و دوستان دلباخته خاندان عصمت و طهارت ، ا ز چهار گوشه جهان به اين شهر مقدس و بارگاه ملكوتي كريمه اهلبيت سرازير شده ، در اين حرم اهلبيت و عش آل محمد صل الله عليه و آله و سلم، مشكلات مادي و معنوي خود را به پيشگاه حضرت معصومه عليها السلام عرضه داشته اند و ا ين شفيعه روز محشر را به درگاه الهي واسطه قرار داده ، حل مشكلات و رفع گرفتاريهاي خود را از خداوند منان مسألت نموده ، خداي را سريع الاجابه يافته اند .



تعداد شيعيان دلسوخته اي كه با كوله باري از مشكلات به اين حرم باصفا گام نهاده اند ، و با حاجتهاي برآورده شده ، بيماريهاي شفا يافته ، قرضهاي ادا شده ، گره هاي باز شده و ديگر مشكلات گشوده شده به شهر و ديار خود بازگشته اند ، ولي خاطرات شيرين و فراموش ناشدني آن سفر روحاني و لحظات نوراني را در دل خود كتمان كرده ، حتي به فرزندان خود بازگو نكرده اند ، بي شمار است .



آنچه از كرامتهاي اين كريمه اهلبيت سينه به سينه به ما رسيده و يا در لا به لاي كتابها درج شده ، نمي از يم و اندكي از بي شمار است .



به هنگام نگارش كتاب < كريمه اهلبيت > تعداد يكصد كرامت از كرامتهاي اين بي بي دو عالم را به صورت مستند ، از اشخاص مورد اعتماد و استناد نقل كرديم كه مورد توجه خاص شيفتگان اين خاندان قرار گرفت .



در طول چهار سالي كه از چاپ اول كتاب مي گذرد ، افراد زيادي به ما مراجعه كرده ، عنايات و كرامات فراواني را نقل كردند .



در اين فاصله زماني ، تعدادي كتاب و مجله پيرامون شخصيت والاي حضرت معصومه _ سلام الله عليها _ منتشر شد ، در آنها نيز تعدادي ديگر از كرامات آن حضرت درج گرديد ، كه قسمتي از آنها را با ذكر سند در اين كتاب آورده ايم .



با توجه به كثرت اين كرامات وحجم زياد كتاب ، مناسب ديده شد كه كتاب < كريمه اهلبيت > در سه مجلد ، در قطع مناسب منتشر گردد :

1-



زندگاني كريمه اهلبيت

2-



كرامات معصوميه

3-



مجموعه اشعار



كتابي كه هم ا كنون در دست شما خواننده گرامي است ، اختصاص به كرامتهاي كريمه اهلبيت دارد كه چاپ اول آن شامل < 222 كرامت > از كرامتهاي بي شمار دختر باب الحوائج _ سلام الله عليها _ بود ، و اينك خوشوقتيم كه چاپ دوم آن را با اضافات ، تجديد نظر ، تنظيم و تبويت به شما خوانندگان گرامي تقديم مي نماييم .



اميدواريم كه اين تلاشهاي ناچيز مورد عنايت و پذيرش شفيعه روز جزا ، نائبه زهرا ، دخت موسي و اخت ا لرضا عليها السلام قرار گيرد و پاداش معنوي آن ، تعجيل در امر فرج بقيه الله الاعظم _ ارواحنا فداه _ باشد و تفضلاً نام مولف ، ناشر ، خوانندگان گرامي و همه دست ا ندر كاران نشر كتاب ، در ليست فائزين به درك دوران موفور السرور ظهور ، و در شمار خدمتگزاران دولت حقه درج شود .



حوزه علميه قم



علي اكبر مهدي پور

پاورقي

(1) سوره آل عمران (3) ، آيه 96 .

(2) اعتراف بيش از چهارصد تن از محدّثان ، مفسّران ، نسب شناسان ، سخن سرايان و ديگر فرزانگان را در مورد ولادت حضرت امير المومنان _ عليه سلام الله الملك المنّان _ در درون كعبه معظّمه ، در كتاب ارزشمند مولود كعبه ملاحظه فرماييد .

(3) نگارنده چهل حديث از احاديث وارده پيرامون قم را در كتاب كريمه اهل بيت از صفحه 429 تا صفحه 458 آورده است .

(4) بنابر مشهور ، كلمه ( قم ) در اصل ( كُم ) بوده ، طبق قاعده تعريب كاف به قاف تبديل شده است ( تاريخ مذهبي قم ص 11 ) .

(5) بحار : ج 60 ص 217 .

(6) تاريخ قم ص 95 ، بحارالانوار : ج 60 ص 213 و كريمه اهلبيت ص 435 .

(7) علل الشرايع ص 572 ، بحار : ج 18 ص 407 و ج 60 ص 207 .

(8) انوار المشعشعين : ج 1 ص 453 .

(9) متن كامل حديث در كتاب كريمه اهلبيت ص 470 _ 473 آمده است .

(10) النقض ص 196 .

(11) تاريخ قم ص 215 .

(12) النقص ص 197 .

(13) كامل الزيارات ص 324 .

(14) نمونه هائي از اين تشرفات را در كتاب زندگاني كريمه اهلبيت آورده ايم ، علاقمندان به آنجا مراجعه فرمايند