نمونه اي از خدمات يك قمي


مؤلف كتاب"النقض" درباره مجد الملك براوستاني(175)از وزيران معروف اهل قم، در دوره سلجوقيان كه بعدا از او و ديگر وزيران قمي سخن خواهد رفت، چنين گفته است:



ديگر وزير سعيد شهيد مجد الملك اسعد، محمد بن موسي اَلبراوستاني القمي قدس الله روحه، با بزرگي رِفعت و قبول و حرمت و خيرات بسيار فرمود، چون قبه امام حسن بن علي بن علي زين العابدين و محمد الباقر و جعفر الصادق(ع) به بقيع كه هر چهار معصوم در يك حظيره(176)مدفونند و عباس بن عبدالمطلب، آنجا مدفون است، به مدينه رسول(ص) به گورستان بقيع و مشهد موسي كاظم و محمدِ تقي(ع)، به مقابرِ قريش(177)هم او فرموده است به بغداد و مشهد سيد عبدالظيم حسني به شهر ري و بسي از مشاهد سادات علوي و اشراف فاطمي با آلت و عدت و شمع و اوقاف كه همه را دلالت است بر صفاي اعتقاد او و در مقابل تربت حسين بن علي(ع) دركربلا مدفون است.(178)



توضيح:



"ابن اثير" در ضمن وقايع سال 495 گويد كه: دراين سال معماري از اهل قم كه مجد الملك بلاساني(مقصود براَستاني است) به مدينه فرستاده بود تا قبه امام حسن(ع) و عباس(عباس بن عبدالمطلب) را در بقيع، بنا و تعمير نمايد، در مدينه به قتل رسيد.(179)



قتل معمار قمي سه سال بعد از قتل مجد الملك است زيرا قتل مجد الملك كه به اتهام رابطه داشتن با فدائيان اسماعيليه وقوع يافت در سال 492 بود، معلوم است كه معمار مزبور، در چند سالي كه در مدينه بوده بنايي را كه در كتاب"النقض" در خصوص بقيع ذكر شده انجام داده است، علت قتل او ظاهرا با شيعه بودن وي و تظاهر به معتقدات خود بي ارتباط نباشد.

پاورقي

(175) براوستاني در قديم، دهي وصل به قم يا محله اي از قم بوده و امروز مزرعه اي است متصل به شهر در سر راه كاشان و در لهجه امروز قم براسون گفته مي شود.



(176) حظيره به معني بقعه.



(177) مقابر قريش قبرستاني بوده است دربغداد كه اختصاص به قبيله قريش و بني هاشم داشته و بعد از مدفون شدن امام كاظم و امام جواد(ع) در آن به تدريج نام كاظميه يا كظميين و در زبان مردم ايران كاظمين را پيدا كرد.



(178) النقض: ص 220.



(179) ‌الكامل:‌ج 8,‌ص 2140